Index Webmail Wachtwoord Help Bestand beheer Uitloggen

DNS beheer

hier kunt u de A records, C name en de MX records voor het domein aanpassen, zodat deze verwijzen naar bijvoorbeeld een andere (mail)server. 

Let op: u moet wel weten wat u doet als u de records van de DNS aanpast, want het kan zo zijn dat uw website of mail NIET meer bereikbaar is en als u dit gecorrigeerd heeft kan het wel tot 72 uur duren voordat deze correctie werkt.
Hieronder ziet u een voorbeeld van het ”DNS beheer” scherm.

Waar staat DNS voor?

DNS ( wat staat voor Domein Naam Server) zorgt ervoor dat computers elkaar kunnen vinden via het internet. 
Als u een adres ingeeft in uw browser, dan controleert uw ISP (wat staat voor Internet Service Provider) via de DNS waar u naar toe wilt.
Bijvoorbeeld: http://www.uwdomein.nl ---> controleer bij DNS ---> DNS zegt: uwdomein.nl = 178.20.248.50 ---> u komt op de website. 

Waarom gebeurt dit?

Dit gebeurt omdat uw domeinnaam niet altijd hetzelfde IP adres heeft. 
Zoals u weet heeft elke server op het internet een eigen IP adres ( een numeriek adres gelijk een telefoonnummer). 
Mocht  u van website host veranderen, dan verandert automatisch ook het IP adres, omdat u van server verandert.
Domeinnaam servers houden bestanden bij van uw domein naam en welke IP adres het naartoe verwijst.
Als u een wijziging heeft gemaakt in het DNS beheer, dan duurt het meestal gemiddeld 4 uur eerdat alle DNS-servers ter wereld deze wijziging heeft opgepikt.

Waarom moet ik de naam server van mijn webhost invoeren in het DNS bestand?

Zoals eerder aangegeven, de naam server zorgt ervoor dat u gevonden wordt op het internet. 
Als u de naam server ingeeft in uw DNS bestand, geeft u richting aan het internet welke naam server zorgt voor de meest up to date toegang. 
Als u de naam server niet verandert in uw domein bestand ( laten wij zeggen; u gebruikt uw oude DNS van de vorige webhost), dan zal uw website verwijzen naar een server die niet meer zorgt voor de hosting van uw domein. 
Of, als uw vorige webhost u verwijdert heeft uit hun DNS, dan werkt uw domein in zijn geheel niet meer.

Waarom duurt het zo lang voor mijn website om actief te worden?

Als u verandert van webhost ( dus verandert van IP adres), of als u een domein voor het eerst registreert, dient de nieuwe DNS informatie in elke andere naam server op het internet te bereiken. 
Uw website kan actief zijn na 4 uur, maar de gemiddelde wachttijd is 24 tot 72 uur. 
De vertraging vindt plaats omdat de meeste naam servers (DNS) periodiek controleren op updates. 
Anders gezegd, niet 24 uur per dag vindt controle plaats naar nieuwe updates.

Hoe kan het dat mijn domein nog de oude webhost aangeeft, terwijl ik de dienst heb opgezegd?

Dit kan meerdere redenen hebben:

1. De naam server van uw oude webhost staat nog steeds in uw domein bestand. .
Oplossing: maak een update van uw domein met de DNS van de nieuwe webhost. 

2. Uw oude webhost heeft uw domein bestand niet verwijderd uit hun naam server.
Oplossing: Neem contact op met uw oude webhost, of volg de oplossing bij 1 als u een nieuwe webhost hebt.

3. Uw DNS update heeft nog niet plaats gevonden. 
Dit gebeurt ook met uw nieuwe webhost DNS in uw domein bestand. 
Oplossing: wacht 24 tot 72 uur en neem contact op met de webhost als het probleem zich daarna blijft voordoen.

Waarom kunnen andere mensen wel mijn website oproepen, maar ik niet?

Hun ISP heeft een meer up to date DNS bestand dan uw ISP. 
Heb geduld, ook u zult binnen 24 uur tot 72 uur uw eigen website kunnen oproepen.

Is er een manier om te kijken naar, of om toegang te krijgen tot mijn website, ondanks dat de DNS nog niet is verandert?

Ja. u kunt toegang krijgen tot de website via http:// ip.adres / ~gebruikersnaam., naast dat u toegang kunt krijgen via het controle paneel http:// ip.adres/config . 
Als u het ip adres niet weet, neemt u dan contact op met uw webhost.

Wijzigingen DNS instellingen:

In het hoofdmenu van het controle paneel klikt u op DNS menu icoon om toegang te krijgen tot de DNS instellingen.

Hierboven staat een voorbeeld van de DNS instellingen van uwdomein.nl. 
De nu volgende gedeelten geven u belangrijke informatie over het wijzigen van A, Cname, NS, MX en PTR bestanden. 
Zorgt u er ondertussen wel voor dat u de werking van het controle paneel begrijpt als het aankomt op het werken met hostnamen.

Belangrijk:er zijn 2 manieren om een hostnaam in te voeren.

1. De volledige hostnaam gevolgd door een PUNT zoals hier:domeinnaam.nl.
2. Enkel het subdomein: volledig.

Bijvoorbeeld: de eerste regel achter 1) kan lezen:

Admin A 178.20.248.50 of
Admin.uwdomein.nl A 178.20.248.50

Beiden bestanden doen exact hetzelfde. 
Het onderstaande gedeelte mag enkel één methode uitleggen, beide zijn acceptabel.

Tip: Als u niet zeker weet hoe u een bestand moet invoeren, bekijk de bestaande bestanden in de tabel voor voorbeelden.

Bestanden verklaard: A,CNAME, NS, MX en PTR:

A bestanden ( A records):

Adres bestanden ( A records) verwijzen naar een numeriek IP adres. 
Bijvoorbeeld: u wilt mijncomputer.mijndomeinnaam.nl laten verwijzen naar uw computer thuis, ( Welke bijvoorbeeld zou kunnen zijn 198.123.0.5 ) 
U voert dan een bestand (record) in dat er als volgt uitziet:

Belangrijk: U dient een PUNT te zetten achter de hostnaam, maar plaats GEEN PUNT achter het IP adres.

CNAME bestanden (records):

CNAME zorgt ervoor dat de machine bekend is met één of meerdere hostnamen.
Er dient altijd eerst een A bestand (record) te worden aangemaakt, en deze is bekend met de officiële naam. 
Bijvoorbeeld:

uwdomein.nl A 198.123.0.5

Gebruik makend van CNAME kunt u andere hostnamen laten verwijzen naar het officiële (A bestand) adres. 
Bijvoorbeeld:

ftp.yourdomain.com. CNAME uwdomein.nl.
mail.yourdomain.com. CNAME uwdomein.nl.
ssh.yourdomain.com. CNAME uwdomein.nl.

CNAME records maken het mogelijk om toegang te krijgen tot uw domein via ftp.yourdomein.com etc. 
Zonder een goed CNAME record kunt u GEEN toegang krijgen tot de server als zulke als bovenstaande adressen gebruikt.

Het invoeren van een CNAME bestand (record):

Bijvoorbeeld: Als wij thuis-uwdomein.nl willen laten verwijzen naar uwdomein.nl, voeren wij het bestand als volgt in:

Met de eerste methode kunt u eenvoudig uw subdomein invoeren. 
Plaats GEEN PUNT achter de naam van het subdomein.

Met de tweede methode heeft U de volledige domeinnaam nodig, gevolgd door een PUNT.

Hoe werken CNAME-records?

Uitgaande van het voorbeeld provider.mijnwebsite.nl > www.uwdomein.nl.
1. Een bezoeker gaat naar provider.mijnwebsite.nl, de DNS server zal dan een CNAME-record teruggeven voor www.uwdomein.nl. 
2. Er wordt dan een lookup gedaan voor www.uwdomein.nl, en de DNS server komt terug met uwdomein.nl.
3. Het A-record van uwdomein.nl geeft dan het IP-adres door.
4. De bezoeker is bij www.uwdomein.nl aangekomen.

Beperkingen:

- Er moet een extra lookup worden gedaan voor het omzetten van de CNAME naar het IP-adres, dit levert een (niet merkbare) vertraging van milliseconden op.
- Het record voor de domeinnaam zelf b.v. mijnwebsite.nl kan geen gebruikmaken van een CNAME-record, maar is altijd een A-record.
- Een MX- of NS-record mag nooit verwijzen naar een CNAME record.

Naam server (NS) records (bestanden):

NS records specificeren de bevoegde naam server voor het domein.

Belangrijk: Het veranderen van het NS record kan ervoor zorgen dat uw website niet meer werkt. 
Over het algemeen is er geen reden om een NS record te veranderen.

Het invoeren van een NS bestand (record):

De eerste stap is het verwijderen van het oude NS bestand zoals aangegeven in bovenstaande tabel.

Daarna, voert u 2 nieuwe naamservers bestanden in. 
Zorgt u ervoor dat de naamserver hostnaam gevolgd wordt door een PUNT, zoals in onderstaand voorbeeld. 

Let u er op dat u de PUNT op de juiste plaats zet in een NS bestand (record). 
Dus deze punt zet u na de naamserver hostnaam.

MX bestanden (records):

Hier kunt u een zogenaamde backup mailserver invullen, dit kan bijvoorbeeld een gratis extended mailserver zijn.

In het witte vlak voert u de naam in van de fallback mailserver, gevolgd door een PUNT die u krijgt van uw e-mail provider. 
Dan selecteert u het prioriteiten niveau (meestal is dit 20) van de zogenaamde dropdown box aan de rechterzijde. 
Het prioriteiten niveau wordt u ook gegeven door de e-mail provider. 
Daarna klinkt u op de button "Toevoegen".

Notitie: Plaats een PUNT achter de hostnaam.

PTR bestanden (records):

PTR bestanden (PTR staat voor pointer, ofwel verwijzen naar). 
Deze worden gebruikt voor zogenaamde reverse (omgekeerde) look ups (vrij vertaald zoek op). 
Bijvoorbeeld: u wilt 192.168.0.1. uitlaten komen op www.uwdomein.com, het PTR bestand zal er dan als volgt uitzien:
1.0.168.192.in-addr.arpa PTR www.uwdomein.com

Notitie: Het IP adres wordt omgelegd in het eerste veld. 
Plaats u een PUNT achter de hostnaam. Het meest gebruikt wordt: in.addr.arpa.

Belangrijk: PTR bestanden (records) zijn alleen effectief als uw website een eigen IP adres heeft.

Belangrijk: PTR bestanden (records) zijn alleen effectief als 'if named.conf handmatig wordt aangepast en de goede zone informatie wordt ingevoerd. 
Dit kan alleen gedaan worden door de 'root user' ( de server admin). 

AAAA:

Wilt u een doorverwijzing naar een ipv6 aanmaken, dan dient u dit in te vullen bij "AAAA"

TTL:

Zoals u al ziet, staat de TTL (Time To Live) in DirectAdmin standaard op 4 uur (14400 seconden).
Een veelgebruikte TTL-waarde voor DNS is 86400 seconden, dat is 24 uur. 
Een TTL-waarde van 86400 zou betekenen dat als een DNS-record werd veranderd, DNS-servers in de wereld nog maximaal 24 uur de oude waarde uit hun cache kunnen gebruiken.

 

username » ...
DirectAdmin Web Control Paneel © 2007 JBMC Software